Profesjonalne przygotowanie do rozmowy kwalifikacyjnej

Rozmowa kwalifikacyjna to termin elektryzujący. Wywołuje obawy i strach, że nie zrobimy na pracodawcy pozytywnego wrażenia. Jest ono kluczowym, jeśli chodzi o pozytywne zakończenie spotkania z potencjalnym pracodawcą lub też rozmowy w języku obcym jeśli będziemy poszukiwać pracy w USA czy Kanadzie. Jednak można się odpowiednio na taką rozmowę przygotować. Nie jest to rzecz jasna kwestia poświęcenia kilkunastu minut przed wyjściem na umówione spotkanie. Potrzeba na to więcej czasu, można jej przebieg przemyśleć, zaplanować i przewidzieć wiele sytuacji, typowych, jakie mogą mieć miejsce.

Pracodawca lub też osoby zajmujące się rekrutacją zazwyczaj określają w ofercie swoje wymagania, jak też, co są w stanie zaoferować przyszłemu pracownikowi z pewnością należy się do tego odnieść i skonfrontować z tym swoje oczekiwania jak też kwalifikacje i kompetencje, jakimi możemy się w tym wypadku pochwalić. Na początek strój. Najlepiej wybrać ubiór nie krzykliwy, stonowany, a sam wygląd aplikanta powinien być schludny. Nie zakładamy krzykliwej biżuterii a makijaż ograniczamy do minimum.

Kolejna sprawa to wypisanie na kartce jasno i wyraźnie swoich celów, zamiarów i tego jak ma przebiegać kariera zawodowa. Oczywistym jest, że ogłoszenie odpowiadać powinno naszym kwalifikacjom, zatem trzeba wspomnieć o doświadczeniu, ukończonych szkołach i kursach. Na pewno trzeba pozyskać jak najwięcej informacji o firmie, w jakiej chce się podjąć pracę. Zainteresowanie profilem jej działalności, historią, osiągnięciami, strukturą organizacyjna, pracownikami. To będzie spory atut, ponieważ pracodawcy musimy dać do zrozumienia, że poważnie interesujemy się ofertą i chcemy jak najwięcej wiedzieć o przedsiębiorstwie.

Może on zapytać, także dlaczego chcemy pracować w jego firmie. Taką odpowiedź też warto sobie przygotować. Jeśli wymagana jest znajomość języka obcego dobrze jest poćwiczyć wypowiedzi. W odniesieniu do własnej osoby należy przeanalizować swoje słabe i mocne strony a ponadto opracować ciekawy sposób zareklamowania siebie i przedstawienia argumentów na własną korzyść.